Versija drukāšanai

Ruksis, kas ievilina tevi labirintā.

            Piggly Wiggly”, kas tiek uzskatīts par pirmo "īsto "pašapkalpošanās veikalu tīklu pasaulē. Uzņēmumu, ir dibinājisa Klarenss Soaunderss 1916. gada 6. septembrī Džefersona avēnijā prospektā 79, Memfisā, Tenesīijā. Šī pirmā veikala replika kopija vēlāk tika rekonstruēta Memphis Pink Palace Museum and Planetarium. Galu galā pirmais pašapkalpošanās veikals pasaulē, kas kalpoja par pamatu tālāko supermārketu vai lielveikalu attīstībai, nav nekāds joks.

            Nav zināms, kāpēc K. Soaunderssa iemesls ir izvēlējties uzņēmuma nosaukumu „"Piggly Wiggly" nav atklāts”. Protams, ir radīta leģenda, ka kādā ceļojumā K. Soanderss caur pa vilciena logu ir redzējis mazas cūciņas, kuras centīgi mēģinājušas palīst apakšā zem nožogojuma. Tā radusies vārdu spēle „"Piggly Wiggly”" (wiggle angliski nozīmē ‘valstīties’).

            K. Soaunderss patentēja jēdzienu „"pašapkalpošanās”" un noslēdza simtiem franšīzes līgumu ar pārtikas mazumtirgotājiem. „Piggly Wiggly” ieviesa "mūsdienīgu" veikala iekārtojumu, proti, pircējs ienāca veikalā caur turniketu, tad paņēma glītu, pītu iepirkumu grozu un gāja caur pa četrām ejām apskatīt veikalā izvietotāsa esošās 605  preces, kas bija sakārtotas nodaļās. Tālāk pircēji turpināja iet pa preču labirintiem, izvēloties sev vajadzīgās preces, līdz nokļuva pie kases aparāta. Veikalā tika ieviests vēl viens jauninājums – — katra prece bija iesaiņpakota. Turpmāk preču iesaiņpakojums ar uz tā atpazīstamiem zīmoliem uz tā kļuva par nozīmīgu tirdzniecības sastāvdaļu, proti, kopš tā laika pašapkalpošanās vieikalos vairs neeksistēja kaut kādi anonīmi cepumi vai kaut kādi konservi, jo katram bija savs nosaukums un savs zīmols.

            „Piggly Wiggly” pirmaisie ieviesa kases, kas līdzinājās mūsdienu kasēm, ar vietu kasierēm, preču novietošanas un iesaiņošanas stendu. Vēl „Piggly Wiggly”  pie katras preces novietoja cenasu zīmi, kā arī 1937. gadā Oklahomā ieviesa iepirkšanās ratiņus veikala klientiem. Jauninājumi sekmēja kompānijas uzņēmuma attīstību, kā arī krietni palielināja uzņēmuma peaļņu —– 1932. gadā kompānijai uzņēmumam bija 2  660  veikalui un $180 000  000 USD apgrozījums.

            20. gadsimta sākumā pašapkalpošanās veikali tika saukti parkā "groceterias", jo tie atgādināja kafetērijas stila ēstuves, kas bija ieguvušas popularitāti 19.  gadsimta beigās. Parasti iepirkšanās bija lokāla jeb vietējaā, jo, par laimi, vēl nebija radīti iepirkšanās monstri —, supermārketi un hipermārketi. Arī mūsdienās „Piggly Wiggly” joprojām turpina uzturēt ideju par "vietējo". To apliecina kompānijas uzņēmuma preču zīmes Local since forever (mMūžīigi vietējs vai vietējais), vai arī Down Hhome, Down the Sstreet (pPie mājas, Uz tavāas ielāas).