Versija drukāšanai

Un sākumā bija… „A & P”

            Šo fenomenu tirdzniecībā var saukt dažādi, proti, lielveikalu tīkls, lielveikalu ķēde, pašapkalpošanās veikali vai amerikāniski — par supermārketiem. Un, protams, gan lielveikalu rašanās, gan ar lielveikalu darbību saistītās inovācijas nāk no ASV.         Veikalu tīklu pirmsākumi ir meklējami ASV 20. gadsimta sākumā. Šajā laikā pārtikas veikali parasti bija mazi (līdz 1 000 m2), kā arī koncentrējās tikai uz vienu aspektu pārtikas mazumtirdzniecībā. Lielākajā daļā veikalu tika tirgotas sausās pārtikas vienības vai arī konservi, tātad uzsvars tika likts uz pārtikas precēm, kurām ir ilgs uzglabāšanas jeb realizācijas laiks. Gaļas, piena un svaigu dārzeņu veikali bija pavisam kaut kas cits, kas vēl pagaidām savu darbību un attīstību nesaistīja ar lielveikaliem.

            Viens no pirmajiem veikalu tīkliem bija uzņēmums ar nosaukumu Great Atlantic and Pacific Tea Company”. To 1859. gadā nodibināja Džordžs Gilmens ar nosaukumu „Gilman & Company”. Dažu gadu laikā viņš atvēra nelielu pārtikas, tējas un kafijas veikalu tīklu Ņujorkā. 1878. gadā uzņēmumam piederēja 70 veikalu, 1900. gadā — 200 veikalu, bet 1930. gadā uzņēmums, kas ASV labāk pazīstams ar nosaukumu A & P”, bija lielākais veikalu tīkls pasaulē (16 tūkstoši veikalu), sasniedzot 2,9 miljardu USD apgrozījumu. 1936. gadā „A & P” ieviesa pašapkalpošanās veikalu koncepciju, kuru jau sen izmantoja uzņēmums Piggly Wiggly”, kas tiek uzskatīts par pirmo īsto pašapkalpošanās veikalu tīklu pasaulē. Šajā gadā „A & P” atvēra četrus tūkstošus jaunu liela izmēra veikalu.

            Diemžēl vai par laimi, uzņēmums A & P” pārtrauca darbību lielveikalu nozarē 2015. gadā. Šajā sfērā uzņēmums bija darbojies 156 gadus un no 1915. līdz 1975. gadam bijis ASV pārtikas tirdzniecības nozares līderis.

Un sākumā bija… „A & P”

 

            Šo fenomenu tirdzniecībā var saukt dažādi, proti, lielveikalu tīkls, lielveikalu ķēde, pašapkalpošanās veikali vai amerikāniski — par supermārketiem. Un, protams, gan lielveikalu rašanās, gan ar lielveikalu darbību saistītās inovācijas nāk no ASV.         Veikalu tīklu pirmsākumi ir meklējami ASV 20. gadsimta sākumā. Šajā laikā pārtikas veikali parasti bija mazi (līdz 1 000 m2), kā arī koncentrējās tikai uz vienu aspektu pārtikas mazumtirdzniecībā. Lielākajā daļā veikalu tika tirgotas sausās pārtikas vienības vai arī konservi, tātad uzsvars tika likts uz pārtikas precēm, kurām ir ilgs uzglabāšanas jeb realizācijas laiks. Gaļas, piena un svaigu dārzeņu veikali bija pavisam kaut kas cits, kas vēl pagaidām savu darbību un attīstību nesaistīja ar lielveikaliem.

            Viens no pirmajiem veikalu tīkliem bija uzņēmums ar nosaukumu Great Atlantic and Pacific Tea Company”. To 1859. gadā nodibināja Džordžs Gilmens ar nosaukumu „Gilman & Company”. Dažu gadu laikā viņš atvēra nelielu pārtikas, tējas un kafijas veikalu tīklu Ņujorkā. 1878. gadā uzņēmumam piederēja 70 veikalu, 1900. gadā — 200 veikalu, bet 1930. gadā uzņēmums, kas ASV labāk pazīstams ar nosaukumu A & P”, bija lielākais veikalu tīkls pasaulē (16 tūkstoši veikalu), sasniedzot 2,9 miljardu USD apgrozījumu. 1936. gadā „A & P” ieviesa pašapkalpošanās veikalu koncepciju, kuru jau sen izmantoja uzņēmums Piggly Wiggly”, kas tiek uzskatīts par pirmo īsto pašapkalpošanās veikalu tīklu pasaulē. Šajā gadā „A & P” atvēra četrus tūkstošus jaunu liela izmēra veikalu.

            Diemžēl vai par laimi, uzņēmums A & P” pārtrauca darbību lielveikalu nozarē 2015. gadā. Šajā sfērā uzņēmums bija darbojies 156 gadus un no 1915. līdz 1975. gadam bijis ASV pārtikas tirdzniecības nozares līderis.